vrijdag 7 april 2017

Portefeuille in opbouw

Onze beleggingsportefeuille is volop in opbouw en het leek me een goed idee om hier eens te laten zien wat onze investeringen zijn en wat onze ideeën achter de portefeuille zijn. Misschien heeft er nog wel iemand een goede tip/advies?


De 3 ETF's vormen de ruggengraat van de portefeuille. Zij zorgen voor spreiding tegen lage kosten. De weging van de ETF's gezamenlijk willen we altijd boven de 50% houden. We blijven gespreid aankopen. Verder hoeven we hier niet naar om te kijken, de tijd zal het werk doen.

HAL Trust is een fonds dat investeert in bedrijven voor de lange termijn. Als ze investeren verwerven ze vaak een meerderheidsbelang en bemoeien ze zich actief met het bestuur van de onderneming. Tot hun portefeuille behoren onder meer Boskalis, Vopak en Coolblue. Ze hebben een bewezen track-record van meerdere decennia. We hebben iets meer voor de aandelen betaald dan ik eigenlijk zou willen, maar de bedoeling is om deze niet meer te verkopen dus ook hier hebben we de tijd.

Nieuwe Steen Investments bezit vastgoed voornamelijk in Nederland. Na de kredietcrisis hebben ze flinke klappen gekregen, met name door de leegstand van winkelpanden, Inmiddels is er flink gesaneerd in het vastgoedbestand en hebben ze een concept ontwikkeld 'Het Nieuwe Kantoor' waar bijvoorbeeld zzp-ers heel laagdrempelig kantoorruimte kunnen huren op toplocaties. Ook in de mindere tijden heeft NSI een positieve cashflow weten vast te houden en is er dividend uitgekeerd. Persoonlijk vind ik het aandeel momenteel zwaar ondergewaardeerd en ik verwacht een forse stijging in de komende 10 jaar.

B Landlord tenslotte, vind ik een ontzettend leuk initiatief. Ik zit er met wat speelgeld in om ze te ondersteunen en wie weet, misschien wordt het wel wat.

Zoals ik hierboven al schreef, heb je nog tips of advies, dan hoor ik het graag!


2 opmerkingen:

  1. Wat me opvalt is dat je investeringskeuzes vooral baseert op return. Het zijn allemaal fondsen die dividend of winst uitkeren.

    In een opbouwende fase van vermogen is dit (nog) minder interessant. Uitkeringen zijn vaak belast, en het herinvesteren kost vaak ook weer transactiekosten. Waarom niet een eenvoudig een Vanguard World index of ishares World ETF die automatisch dividenden herinvesteert en ook nog lagere kosten heeft dan bovenstaande fondsen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Beroepsmatig heb ik veel ervaring met de exploitatie van detailhandel en horecaondernemingen en daar draait echt alles om cashflow. Ik kan dat maar moeilijk loslaten.

      Verwijderen