dinsdag 1 augustus 2017

Wanneer koop ik een aandeel?

Onlangs las ik in dit blog van medeblogger Pollie over een systeem om op een gestructureerde manier een beslissing te nemen of een aandeel wel of niet de moeite waard is om te kopen.
Dit vind ik een hele goede manier om de emotie uit te schakelen bij een aankoopbeslissing (ik ben daar nogal gevoelig voor) en te voorkomen dat ik de verkeerde aandelen aanschaf of  te veel betaal.

Ik ben er zelf mee aan de slag gegaan en ben (voorlopig) tot de volgende punten gekomen:

1. Wat doet dit bedrijf en bestaat deze markt over 10 jaar ook nog?

2. Heeft dit bedrijf een voorsprong op zijn concurrenten?
   (merken, patenten, distributienetwerk, etc.)

3. Heeft dit bedrijf een geschiedenis van winstgevendheid en dividenduitkeringen?

4. Zijn er geen red-flags?
    (schadeclaims, niet-integere bestuurders, te hoge payoutratio)

5. Is de aankoopkoers gunstig?
   (k/w, dividendrendement, historische koersontwikkeling, intrinsieke waarde)

Als een aantal van deze punten je bekend voorkomen, dan kan dat wel kloppen: Warren Buffet kijkt ook op deze manier naar bedrijven. Het is gebaseerd op een buy-and-hold strategie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen