vrijdag 29 september 2017

Wanneer verkoop ik een aandeel?

Een tijdje terug heb ik opgeschreven wat voor mij de criteria zijn om een aandeel te kopen.
Dat is natuurlijk maar de helft van het verhaal, net zo belangrijk vind ik het om duidelijk voor mezelf op te schrijven wanneer ik nu eigenlijk een aandeel verkoop. Veel beleggers helpen immers hun eigen rendement om zeep door te verkopen op een verkeerd moment (denk aan koersdalingen: paniek).

Wanneer verkoop ik een aandeel?

In principe: nooit. Ik heb bedrijven geselecteerd die al lang bezig zijn in hun (vaak wat saaie) business en die dat nog heel lang kunnen blijven doen. Ik verkoop niet bij koersdalingen, ik verkoop niet bij een beurskrach, ik verkoop zelfs niet om mijn portefeuille te herwegen (dan koop ik liever iets anders bij).

Zal ik dan echt nooit een aandeel verkopen?

Natuurlijk wel, maar alleen als de reden om te verkopen in het bedrijf zelf ligt. Een winstdaling, een verlaging (of schrappen) van het dividend zal voor mij reden zijn om een investering van de hand te doen. Een schandaal rondom het bedrijf (denk aan fraude of grote schadeclaims) zal ook aanleiding kunnen zijn om te verkopen.


4 opmerkingen:

  1. Goed dat je niet te snel gaat verkopen. Zelf heb ik geen ervaring met beleggen, maar ik denk dat het inderdaad verstandig is om je aandelen voor een langere tijd vast te houden. Je moet alleen wel zorgen dat je niet te laat bent met verkopen, want als slecht nieuws naar buiten komt ben je misschien al te laat. Heel goed het bedrijf in de gaten houden dus lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal. Ik hou het nieuws over de bedrijven waarin ik heb geïnvesteerd goed in de gaten.

      Verwijderen
  2. Ik snap het niet, eerst schrijf je op: Veel beleggers helpen immers hun eigen rendement om zeep door te verkopen op een verkeerd moment (denk aan koersdalingen: paniek). Vervolgens geef je aan dat je zelf ook verkoopt als het winstdaling of dividendverlaging blijkt. Maar dat zijn juist vaak de redenen van koersdalingen. Daarbij; Elke onderneming heeft af en toe een winstdaling. Dat staat haaks op je 'nooit'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is toch vrij duidelijk voor mij, maar misschien heb ik het te beknopt opgeschreven. Er kunnen twee redenen zijn voor een koersdaling: externe faktoren zoals een dalende markt door slechte economische cijfers of een rakettest van Noord Korea of zelfs een beurskrach. De oorzaak van de koersdaling ligt dan niet bij het bedrijf maar bij het beurssentiment als geheel. In zo'n situatie verkopen zie ik als paniekverkopen en daarmee help je je rendement om zeep.
      Verkopen bij winstdaling is iets heel anders. Er is een onderliggende reden waardoor de winst daalt en die heeft met het bedrijf zelf (of de specifieke afzetmarkt) te maken. Dit kan wel een reden zijn om te verkopen, maar het hoeft natuurlijk niet. In zo'n geval ga ik na wat de oorzaak is van de winstdaling en of deze al dan niet structureel is.
      Een voorbeeld is Southern Co. een energiebedrijf met goede perspectieven en een groot marktaandeel. Zij hebben een verlies gerapporteerd in hun halfjaarcijfers. Maar dat blijkt veroorzaakt te worden door een eenmalige afschrijving op een project: geen reden om te verkopen, want niet structureel.
      Een ander voorbeeld: Target, een warenhuisketen in het luxere segment. Zij rapporteren al meerdere jaren op rij omzetdalingen. De oorzaak is onder meer te vinden in het feit dat steeds meer mensen online hun spullen kopen, wél structureel, dus reden om te verkopen.

      Verwijderen