zaterdag 18 april 2020

Onze nettowaarde.... dat gaat de goede kant op!

Het is misschien wat vervelend om tijdens een crisis een positief bericht over onze nettowaarde te schrijven. In mijn omgeving zijn mensen hun inkomen kwijt geraakt en zelf maak ik op het moment ook minder uren dan ik zou willen.
Maar toch wil ik er een post aan wijden, omdat we nu op een soort omslagpunt zijn aangekomen. Onze ogen zijn zo rond 2012 geopend op financieel gebied  in 2013 deden we de eerste extra aflossing op de hypotheek. De jaren van zuinig leven, extra aflossen en investeren  die sindsdien volgden beginnen steeds meer impact op onze financiën te hebben.
Ik merk dat we steeds minder afhankelijk worden van ons inkomen uit arbeid (al kunnen we de komende jaren nog niet zonder) en dat die bekende ketting met ijzeren bal (van de 'geld lenen kost geld' slogan) aan het veranderen is in een soort van rugwind.
In 2017 heb ik op dit blog al eens gepost dat we 'tonnair' waren geworden, onze nettowaarde kwam toen voor het eerst boven de € 100.000 uit.

Hoe bereken je de nettowaarde?
Simpel gezegd: nettowaarde = bezittingen - schulden.
Nu neem ik niet alle bezittingen mee. Auto, inventaris dat soort zaken reken ik niet mee. Alleen onroerende zaken en financiële activa.

In ons geval:

Nettowaarde = (waarde woning - hypotheekschuld) + (spaartegoeden en beleggingen)

Vandaag ben ik er weer eens voor gaan zitten en heb ik onze nettowaarde op dit moment berekend. Ik ben daarbij heel conservatief uitgegaan van de woz-waarde van onze woning. Er worden op dit moment in onze wijk vergelijkbare woningen verkocht voor een (veel) hoger bedrag, maar ik wil mezelf niet te rijk rekenen.

Onze nettowaarde op dit moment is:  € 249.000

(uit oogpunt van privacy vul ik hier niet  de hele berekening in, maar het is zeker niet alleen maar waardestijging van de woning)

Dat is een stijging van € 149.000 in drie jaar tijd!

Voor ons een inspiratie om door te blijven gaan op de ingeslagen weg, zuinig aan, dag na dag, week na week, maand na maand.


2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er goed uit! Lekker zo doorgaan en voor je het weet ben je FO!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zal nog een aantal jaren duren, maar we zijn op weg!

    BeantwoordenVerwijderen